Tag et kig på dine abonnementer – det kan være guld værd

Danskernes abonnementer i tal

  • Danskerne har i gennemsnit 8,5 abonnementer, hvor især streamingtjenester hitter
     
  • Januar er den måned, hvor flest opsiger abonnementer – juni er den måned, hvor færrest opsige
     
  • Tirsdag er den dag, hvor flest opsiger abonnementer – lørdag er den dag, hvor færrest opsiger abonnementer

Kilde: Subaio, 2022

Du kan efterhånden købe det meste på abonnement, uanset om du er til makeup, bilvask, fitness eller streaming. Og det er sådan set en rigtig god ting, at vi forbrugere automatisk kan betale for de faste, månedlige køb – så længe det er tjenester, som vi rent faktisk bruger.


Den gennemsnitlige dansker har 8,5 abonnementer og bruger mere end 13.000 kr. på dem om året. Det viser de nyeste tal fra Subaio, som er en finansiel teknologivirksomhed, der leverer løsninger, der giver bankkunder et overblik over alle deres abonnementer og automatiske betalinger. Men flere undersøgelser viser, at mange af os betaler for abonnementer, som vi ikke rigtig får brugt. Man kan nemlig hurtigt miste overblikket.

Jeg har også selv prøvet at støde på et rigtig godt introtilbud på en streamingtjeneste, som jeg troede skulle blive min nye foretrukne filmplatform, men som jeg egentlig ikke fik brugt efterfølgende, da jeg havde set den serie, der fik mig til at tegne abonnementet.

Det giver god mening, at virksomhederne er interesserede i at sælge abonnementsløsninger. Det gør nemlig en lille smule ondt på os forbrugere, når vi skal have pengepungen op af lommen, men den ”smerte” oplever vi ikke i samme grad, når vi betaler igennem et abonnement, fordi det sker helt automatisk. Ude af øje, ude af sind. Hvis vi derimod aktivt skulle betale beløbet hver måned, ville flere af os overveje, om vi egentlig havde behov for produktet – eller om vi hellere skulle spare pengene.

Få overblikket i Nordea Wallet

I appen Nordea Wallet kan du dog hurtigt få overblikket over alle dine abonnementer – og du kan med et enkelt klik afmelde de abonnementer, du ikke længere har brug for. Det gør du ved at trykke på ”Mere” nederst til højre og derefter trykke på ”Abonnementer” øverst. Her får du en oversigt, hvor du kan klikke ind på hver abonnementsaftale, tjekke transaktioner og opsige abonnementet, hvis du ønsker det.

 

Visuel guide til Nordea Wallet

Skab et overblik, klik en enkelt gang og spar 1.585 kr.

Ifølge Subaios tal har de danske bankkunder sparet 1.585 kr. årligt, når de har gået deres abonnementer igennem. Så der kan være mange penge at hente, hvis man får overblikket og finder frem til et abonnement eller to, som man måske ikke har brug for. Hvis man er flere i husstanden, vil jeg anbefale, at man sætter sig sammen og laver samme øvelse: Betaler vi for det samme abonnement to gange? Hvad kan vi undvære i vores hverdag?

Selv hvis man har overblikket over sine abonnementer, er det ikke altid lige nemt at afmelde dem.  For nogle tjenester kan det være overordentligt vanskeligt at få lov til at afmelde sig igen. Måske er det svært at finde stedet, hvor man kan afmelde sit abonnement, og nogle steder kræver det, at man skal logge ind med et brugernavn og en adgangskode, som man måske har glemt. Det kan altså godt være en smule bøvlet, og det er med til at afholde os fra at få det gjort.

Sådan forsøger bagmændene at lokke dig i abonnementsfælden

  • De tilbyder et produkt gratis
  • De tilbyder et produkt med rabat
  • De fortæller os, at rigtig mange af vores venner har produktet
  • De skriver, at tilbuddet kun gælder i dag, fx "Du skal skynde dig at købe det her" eller "Vi har kun 100 af de her"
  • De bruger kendte firmanavne for at få deres markedsføring til at fremstå troværdig. For eksempel kan præmien i konkurrencen på nettet være fra et velkendt firma med et godt renomme

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, 2022

Abonnementsfælder – og hvordan du kommer ud af dem

Hvis du i gennemgangen af dine abonnementer finder frem til et abonnement, du ikke kender til, kan det skyldes, at du tidligere er røget i en onlinefælde. Et lidt for godt tilbud på nettet kan være meget tillokkende, men det er vigtigt at læse det med småt, inden du indtaster dine betalingsoplysninger, fordi tilbuddet kan være betinget af, at du tilmelder dig et abonnement, der trækker et beløb hver måned – og så er tilbuddet jo pludselig knap så godt.

Har du mistanke om, at du er blevet udsat for en onlinefælde, bør du skriftligt kontakte firmaet, der trækker pengene, og meddele dem, at du ikke mener, I har en indgået en aftale, og at du gerne vil se det tilbud, du skulle have accepteret. Det er firmaet, der skal dokumentere, at du har godkendt abonnementet, og hvis ikke det fremgår klart og tydeligt, at du binder dig til en løbende aftale, skal de betale beløbet tilbage.