Deleøkonomien er seksdoblet

Tags:
Danmark

Forestil dig, at du bor på en villavej i Holte og skal besøge din søn og svigerdatter i Højbjerg uden for Aarhus, men du kan ikke tage bilen, for den skal din bedre halvdel bruge. Så kan du få en til at køre dig til stationen, tage et S-tog til København H, dernæst sætte dig ind i IC-toget mod Aarhus, finde – og måske vente på – en bus til Højbjerg og endelig gå 300 meter med en tung kuffert det sidste stykke.

Men du kan også vælge at blive kørt til døren med GoMore – en portal for privat biludlejning og samkørsel og et eksempel på den deleøkonomi, som er i rivende udvikling. 

"Vi kan aflive myten om, at deleøkonomien kun eksisterer i store byer. Væksten sker i hele landet.”
Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom i Nordea

Vækst i hele landet

En ny undersøgelse foretaget af YouGov for Nordea viser, at danskernes involvering i deleøkonomien er mere end seksdoblet, siden deleøkonomien første gang blev målt i 2014. Og særligt det seneste år er det gået stærkt.

”Deleøkonomien har taget et tigerspring,” siger forbrugerøkonom i Nordea Ann Lehmann Erichsen om det seneste års fremgang på 7,5 procentpoint.

”Og vi kan aflive myten om, at deleøkonomien kun eksisterer i store byer. Væksten sker i hele landet, og der er fremgang af brugere i alle regioner,” siger hun.

Superbrugerne er mænd

Undersøgelsen viser også, at det ikke længere kun er folk under 40 år, der bytter bolig og får et lift. Sådan var det for bare et år siden, men siden er deleøkonomiens superbrugere blevet op til 15 år ældre. Og så er han typisk en mand. Hver fjerde mand er nemlig aktiv i deleøkonomien, mens det for kvinderne kun gælder hver syvende.

”Forklaringen er, at mændene i højere grad end kvinderne finder relevante muligheder inden for deleøkonomien,” siger Ann Lehmann Erichsen. Men det kan meget vel være, fordi kvinderne ikke ved, hvad der findes.

”Deleøkonomiens problem er, at de mange løsninger, som findes, stadig er ukendte for de fleste,” siger hun.

De ældre er skeptiske

Skepsis er også en af forklaringerne på, at mange stadig har til gode at hoppe ud i deleøkonomien. Generelt er danskernes skepsis dalet det seneste år, men i gruppen af ældre over 66 år har kun én ud af 20 benyttet et tilbud inden for deleøkonomien, og hver tredje kunne ikke drømme om det.

Og det ærgrer Ann Lehmann Erichsen, fordi den gruppe udgør godt 1 mio. voksne.

”Deleøkonomien rummer modeller, der kan bidrage til at løse dagligdagens små og store opgaver, som de ældre kan have svært ved selv at løse – og også til den lille økonomi,” siger hun og nævner tilbud som indkøb, rengøring og samkørsel.

Ann Lehmann Erichsen understreger, at hendes ærinde ikke er at spare på den offentlige sektor, men deleøkonomiens tilbud kan bidrage til, at de ældre får mere velfærd og et større netværk, når de opdager nærmiljøets tilbud. Som for eksempel at få et lift til en aktivitet, man ellers ikke ville kunne deltage i.

Regeringen vil fremme deleøkonomien

I oktober lancerede regeringen en strategi for deleøkonomien, som indeholder 22 initiativer, der bl.a. skal bidrage til ”at skabe mere tillid i deleøkonomien”, til at sikre korrekt skattebetaling, når man fx lejer sin lejlighed ud via Airbnb, og til nye jobmuligheder.

”Med strategien gør vi det lettere både at være borger og at være virksomhed i deleøkonomien. Der ligger et enormt vækstpotentiale i deleøkonomien, og derfor vil vi med strategien sikre, at deleøkonomien vokser i Danmark. Vi skal have flere og større deleøkonomiske virksomheder. Og vi skal have flere danskere til at udnytte alle de nye muligheder, deleøkonomien giver os. Det vil skabe udvikling og vækst, som kommer både miljøet, samfundet og den enkelte borgers privatøkonomi til gavn,” sagde erhvervsminister Brian Mikkelsen ved lanceringen.

Du behøver ikke at dele

Ann Lehmann Erichsen ser derfor en vigtig opgave i at få formidlet deleøkonomien, hvis den skal forløses. Og måske skal vi erstatte ordet deleøkonomi med platformsøkonomi.

”Mange har det ikke godt med at dele deres egne ting med andre, og de skal vide, at det behøver de heller ikke for at få glæde af de mange løsninger,” siger hun – og tilføjer, at det også er vigtigt at få formidlet, at der er regler for de enkelte platformstilbud. Det er ikke som at blaffe, når man får et lift med eksempelvis GoMore.

”Selvfølgelig kan man have dårlige oplevelser, men når vi måler tilfredsheden blandt dem, der bruger deleøkonomiens tilbud, er der faktisk højere tilfredshed, end når de benytter sig af andre ydelser. Folk er søde,” siger Ann Lehmann Erichsen.